Slechte concentratie tijdens thuiswerken? Lees deze tips!

Slechte concentratie thuiswerken

Voor corona in de wereld kwam was thuiswerken iets wat sommige mensen een dagje in de week deden. Sinds maart is thuis werken de norm geworden. Slechts een op de vijf ondervraagde van intermediair gaf aan tijdens het thuiswerken alleen met werk bezig te zijn. Voor 80% van de mensen is er dus winst te behalen voor de concentratie tijdens het thuiswerken. Gelukkig zijn er een paar kleine aanpassingen die u mee kunt nemen om de slechte concentratie tijdens het thuiswerken te verbeteren.

  • Vroeg beginnen. Voor het thuiswerken vond het ochtendritueel, douchen en ontbijten, plaats voor de start van de werkdag. Nu u thuis werkt is het verleidelijk om voordat u begint met werken eerst rustig alle huishoudelijke taken te doen, uitgebreid te ontbijten en daarna pas te beginnen. Het kan al helpen om eerst een tijdje te gaan werken voordat je gaat ontbijten en douchen, zo krijgt u eerder op de dag al meer werk gedaan.

  • Vaste werkplek. Dit is een van de belangrijkste tips voor als je een slechte concentratie hebt tijdens het thuiswerken. Als u een vaste werkplek heeft is dat ook de plek waar u zich concentreert. Het moment dat u dan op deze vaste werkplek gaan zitten is dat ook het moment dat het werken begint. Zo kunt u makkelijker de interne afleidingen opzij zetten om te werken. Als u dan pauze heeft kunt u ergens anders heen gaan en het werk even achterlaten op de vaste werkplek. Een concentratiescherm kan een goede manier zijn om een werkplek in huis te maken. Dan heeft u toch nog het gevoel van een kantoor in uw eigen huis.

  • Maak een to-do lijst. Het helpt voor uw concentratie om voor elke dag een to-do lijstje te maken. Als u de hoeveelheid werk verdeeld in af te strepen delen kunt u bijvoorbeeld een aantal dingen voor en een aantal dingen na de lunch plannen. Dit helpt voor het overzicht. Ook is het zo dat als u eenmaal bent begonnen met het lijstje het makkelijker is om door te gaan.

  • Duidelijke pauzes. Het is belangrijk om goed te concentreren maar het is net zo belangrijk om ook duidelijke pauzes te nemen. Plan na een aantal taken van uw werk ook een duidelijke pauze in, loop even weg van uw werkplek en doe iets anders. Zo kunt u na de pauze weer uitgerust aan uw werk beginnen.

  • Bepaal een eindtijd. Met het thuiswerken is het een gevaar dat u te lang met werk bezig bent en daardoor niks anders meer kunt doen. Het helpt om een duidelijke eindtijd af te spreken. Na deze tijd kunt u stoppen met werken en alles wat u niet af heeft gekregen verplaatsen naar morgen. Zo kunt u net als tijdens het werken op kantoor het werk achter u laten en uitrusten met een vrije avond.

  • Duidelijke afspraken met huisgenoten. Als u op kantoor werkt is het voor iedereen bij u thuis duidelijk dat u aan het werkt bent. Tijdens het thuiswerken is dit minder duidelijk. Zorg daarom dat u met uw partner, kinderen en andere huisgenoten duidelijke afspraken maakt. Bijvoorbeeld bepaalde tijden dat u met uw werk bezig bent en niet gestoord kunt worden voor vragen. U kunt ook bepaalde signalen afspreken, als u bijvoorbeeld achter uw concentratiescherm zit kunt u niet gestoord worden voor kleine dingen. Als u dan pauze heeft in een andere ruimte bent u wel weer aanspreekbaar.

Meer lezen? Lees ook: Thuiswerken? Hier wat concentratie tips!