Je hebt concurrentie, wat nu?

Vrijwel elk bedrijf heeft te maken met concurrenten, die hetzelfde product aanbieden op internet of in dezelfde regio. Als je opeens zo’n concurrent ziet verschijnen, is het wel even schrikken, maar nooit een reden tot paniek! Integendeel, concurrenten kunnen jou juist helpen nog meer te groeien als bedrijf. Hoe komt dat? In deze blog leggen we jou uit waarom.

Concurrentiestrategieën

Concurrentie ontstaat vaak op twee manieren. De eerste is dat jij als ondernemer een bestaande markt wilt binnentreden, en daarbij als concurrent verschijnt voor de al gevestigde bedrijven. De tweede manier waarop concurrentie ontstaat is precies andersom, namelijk als jij onderdeel uitmaakt van de gevestigde orde, en er een nieuwe speler de markt binnentreedt.

De nieuwe speler moet nadenken over een strategie om toch een eigen deel van de taart weten te bemachtigen. Zo’n nieuwe speler zal op een bepaalde manier verschillend moeten zijn als de bestaande spelers. Dit noemen we differentiëren. Een bedrijf kan zich op twee manieren differentiëren, namelijk via de prijs (door deze lager te zetten als de concurrenten) of via hetgeen wat je aanbiedt als bedrijf. Als de waarde die jij levert in je dienst of product zó anders is dan alle andere in het veld, zal dit een stuk interessanter zijn.

Innovatie

Hoe dan ook, zodra je in een markt zit met sterke concurrenten moet je veranderen. Het beste is om door middel van innovatie betere producten en diensten aan te bieden dan je concurrenten. Op de lange termijn werkt dit beter, en dat vergroot het stukje taart wat jouw onderneming bezit in de markt.

Online concurreren

Ook online vindt er veel concurrentie plaats binnen verschillende markten. Het is daarom aan te raden jouw online positie op het web te versterken. Vaak gebeurt doen ondernemingen dit door hun online marketing strategieën te verscherpen, en technisch een voorloper zijn op concurrenten. Op online marketingcommunities zoals Online Rocket kan je veel artikelen hierover terugvinden. Hier delen verschillende ondernemers en vakexperts hun kennis en visie over verschillende onderwerpen over het internet en online marketing.