Je wilt een webshop opzetten of je bent er mee bezig, geweldig! In dit digitale tijdperk is het zeker niet gek om een webshop op te zetten. Op het moment zijn er in Nederland 67.125 webwinkels. Je zal daarom niet de enige zijn met het idee een webshop te beginnen, e-commerce is namelijk een erg verzadigde industrie. Om jou en je webshop op weg te helpen naar het pad van succes geven we in deze blog de drie beste tips die jou gaan helpen!
1. Zoek een niche
Als je nog niet hebt besloten wat je precies wilt gaan verkopen op je webwinkel, is het een goed idee om een niche-product op te zoeken. Als je een product hebt gevonden waar veel vraag naar is binnen een kleine groep, heb je mogelijk te maken met minder concurrentie, en zijn jouw kansen om een autoriteit binnen deze markt te worden een stuk groter.
Bijvoorbeeld, er zijn duizenden webshops die kleding verkopen. Daarbinnen zijn er een stuk minder webshops die werkkleding verkopen. En weer daarbinnen heb je nog minder spelers op de markt die werkkleding voor wegwerkers verkopen.
Een goed praktisch voorbeeld van een webshop die binnen een niche verkoopt is paspoorthoes.nl. Door zich alleen te focussen op paspoorthoezen bereiken ze een kleine groep die hier in geïnteresseerd zijn, maar wel hoge vraag naar is. Dat ze alleen paspoorthoesjes verkopen, brengt ons naar de volgende tip.
2. Begin met een enkel product
Wat veel ondernemers vertellen die een webshop hebben opgezet is dat het verstandig is om te beginnen bij een enkel product. Door maar 1 type product te verkopen, met wellicht een aantal variaties zoals kleur, smaak of grootte, kan je zorgvuldig de markt binnentreden.
Het heeft meerdere voordelen, zoals:
- Het kost minder tijd, geld en moeite om je producten te perfectioneren. Door het water aan te voelen kan je in het begin nog aanpassingen maken op de producten die je verkoopt.
- Het kost minder opstartkosten. Omdat je een enkel product verkoopt, bespaar je als ondernemer een hoop geld aan inventaris en opslagkosten.
- Je kunt rustig aan een naam opbouwen. Verkopen komen niet binnen een dag, daarom is het vitaal om langzaamaan een goede autoriteit op te bouwen binnen jouw markt.
3. Stel doelen voor jezelf
Het is net als bij elke business belangrijk om ergens naar toe te werken, dus ook bij het opzetten van een webshop. Zet doelen voor jezelf in de vorm van targets. Bedenk hoeveel verkopen je wilt hebben binnen een bepaalde tijdspanne. Bijvoorbeeld als je t-shirts verkoopt, moet je denken aan iets als 250 verkochte shirts in de eerste vier maanden. Op deze manier blijf je jezelf motiveren en zorg je voor groei binnen je onderneming.
Veel succes!